StressOgEros:

Forside · StressLogosEros modellen · Brug af modellen

Kognition · Emotion · Kropstilstand · Interaktion med omgivelserne

Stress tilstand · LogosStress tilstand · LogosEros tilstand · Eros tilstand

Kønsforskelle · Ordliste · Ordsprog og talemåder

Om StressOgEros · Links & litteratur · Debat · Sitemap

 
 

Bekæmp stress i din hverdag

Overblik over arbejdet, faste grænser for arbejdet og et godt helbred kan beskytte dig mod stress.
Selvom stress er et problem, der skal løses for hele arbejdspladsen, er der nogle fif til, hvad du som enkeltperson kan gøre for at mindske stressen i hverdagen. Det handler om at få overblik over dit daglige arbejde.

Inden du går hjem, er det en god idé at bruge de sidste 5-10 minutter på at runde dagen af.
• Hvad har du nået?
• Hvad mangler du?
• Hvilken betydning får det for dagen i morgen?

Gennemtænk også dagen i morgen:
• Skriv eventuelt en liste med de opgaver, du skal nå.
• Vær realistisk så ikke listen altid er længere, end hvad du kan nå.
• Husk at afsætte tid til de afbrydelser, der er i dit arbejde.

Du risikerer nemt at blive stresset, hvis du har gang i for mange ting ad gangen. Og hvis det kniber med at få dem færdige.
• Vær opmærksom på tidsrøvere - ting der forstyrrer dig i dit arbejde.
• Gør en ting ad gangen, så kan du bedre koncentrere dig og få opgaven færdig.
• Hold pauser - det er ikke spild af tid, men kan lade dig op, så du når mere.
• Varier arbejdet - sidder du meget ned, så kom op og stå en gang imellem og lav eventuelt nogle øvelser.

Selv om engagement i arbejdet kan være med til at forebygge stress, så skal engagementet ikke dræne dig:
• Husk at adskille privatliv og arbejdsliv.
• Hvis du skal have arbejde med hjem, så husk at der også skal være tider, som er fredet fra arbejde.
• Overvej om problemer på arbejdet bør fylde så meget, som det gør i dit privatliv.

På det personlige plan kan stress blive en belastning, hvis man ikke kan dele sine bekymringer med nogen. Derfor skal du bruge dine kolleger og ledelsen både for selv at få sat ord på problemerne - og for at de eventuelt kan blive løst:
• Opbyg et netværk af kollegaer du kan bruge som støtte i vanskelige situationer
• Brug lederen som støtte.
• Giv andre mulighed for at tale med dig om deres problemer.

Endelig kan din livsstil have betydning for, hvor hårdt du bliver ramt af stress. Et godt helbred kan gøre dig mindre modtagelig:
• Motion er med til at forebygge, at du bliver stresset
• Afspænding, yoga eller meditation kan virke forebyggende på stress
• Sund og varieret kost
• Holde fri, når du har fri.

Men husk, at problemer med arbejdsbetinget stress skal løses på arbejdspladsen. Det er ikke dit individuelle problem. Og derfor er det heller ikke noget, der kan løses af dig alene. Det du kan gøre selv hjælper kun, hvis arbejdspladsen gør noget for at fjerne kilderne til jeres stress.

Kilde:
www.ftf.dk

Tilbage