StressOgEros:

Forside · StressLogosEros modellen · Brug af modellen

Kognition · Emotion · Kropstilstand · Interaktion med omgivelserne

Stress tilstand · LogosStress tilstand · LogosEros tilstand · Eros tilstand

Kønsforskelle · Ordliste · Ordsprog og talemåder

Om StressOgEros · Links & litteratur · Debat · Sitemap

 
 

Brug af modellen

Det er nemmest at sætte sig ind i modellen ved at bruge rækkefølgen fra menuen med hovedafsnit øverst på hver side:
StressLogosEros modellen, Kognition, Emotion, Kropstilstand, Interaktion med omgivelserne og herefter de 4 tilstande. I bunden af hver hovedside er der et link videre til næste hovedside. I selve teksten på de enkelte sider er der links til tilhørende undersider, som du kan læse, når du vil fordybe dig.
Indholdsfortegnelsen er oversigt over alle sider.

Sitet indeholder og henviser til nogle psykologiske tests. Det kan være en god idé at prøve dem, når du støder på dem første gang. Du kan så senere vende tilbage til dem efter en periode, hvor du har forsøgt at reducere din stress, og se om der er forskel på dine test-resultater.

Umiddelbar brug af modellen

StressOgEros indeholder viden om psykologiske forhold, og du kan vælge de ting ud, du kan bruge.
Hvis du har sat dig ind i idéen med modellen, kan du bruge den umiddelbart.
Det kunne fx være for at blive bevidst om, hvilken tilstand du er i nu: Hvilke tanker, følelser og kropsfornemmelser har du nu?
Det kan ofte være hensigtsmæssigt at være opmærksom på, hvilken tilstand dine omgivelser er i.
Du kan også spørge dig selv, hvilke tilstande du har været i i den sidste tid, og om der er noget, du kunne have gjort, så du kunne have haft det bedre.
Du kan på din egen måde bruge nogle af de redskaber, som er beskrevet.
Du kan også bruge modellen til at blive mere bevidst om sammenhængen mellem dine følelser og tanker. Hvis du fx er i dårligt humør, farver det alle dine tanker røde (negative), selvom det ikke er realistisk eller nødvendigt.

Arbejd med dig selv ved brug af din egen model

Du kan bruge modellen som inspiration til at beskrive og lave din egen model, så den matcher dine tilstande og dine omgivelser. Du kan udprinte en model-skabelon til brug for dette formål.
Du kan vælge dine egne farvesymboler. Du kan give tilstandene dine egne navne i almindelighed eller i specielle situationer fx i forhold til en bestemt person.
Du kan beskrive din værste stress tilstand, og hvordan du kan bruge din LogosStress tilstand til coping.
Hvordan er dine 2 Eros tilstande, og hvordan kan de komme til at fylde mere i dit liv?
Hvad er det, du virkelig ønsker, og hvordan opnår du det?
Du kan lave nogle strategier til at nå dine mål.

Kognition