StressOgEros:

Forside · StressLogosEros modellen · Brug af modellen

Kognition · Emotion · Kropstilstand · Interaktion med omgivelserne

Stress tilstand · LogosStress tilstand · LogosEros tilstand · Eros tilstand

Kønsforskelle · Ordliste · Ordsprog og talemåder

Om StressOgEros · Links & litteratur · Debat · Sitemap

 
 

Respirationsøvelse

En åndedrætsøvelse kan du bruge overalt, og du kan bruge den specielt til at falde til ro ved belastning.

Denne respirationsøvelse består af 3 dele: indånding, udånding og hvile.

1. Foretag en dyb indånding gennem næsen helt ned i maven og brug mellemgulvet (ikke kun brystkassen). Vær samtidig bevidst om at du indånder energi (ilt).

2. Passiv udånding: Så snart du har indåndet maksimalt, lader du luften sive ud (som en slags "lettelsens suk"). Samtidig hermed kan du lægge mærke til afslapning i kroppen og lade denne brede sig fra skuldrene og helt ned i arme og ben.

3. Hvile: Du fortsætter afspændingen nogle sekunder, så længe du har lyst til det, inden du trækker vejret normalt igen. Samtidig retter du opmærksomheden mod en sansning eller et forestillingsbillede: du kan se på noget bestemt, eller du kan lukke øjnene og visualisere fx en blomst. Du kan også vælge at lytte til lydene omkring dig.

Hvis du har behov for at lære noget om afspændingsmetoder, kan du konsultere en afspændingspædagog.

Tilbage