StressOgEros:

Forside · StressLogosEros modellen · Brug af modellen

Kognition · Emotion · Kropstilstand · Interaktion med omgivelserne

Stress tilstand · LogosStress tilstand · LogosEros tilstand · Eros tilstand

Kønsforskelle · Ordliste · Ordsprog og talemåder

Om StressOgEros · Links & litteratur · Debat · Sitemap

 
 

Stress management plan

Brug denne guide til at lave din egen stress management plan. Du kan fx vælge at tage fat på din værste stressor for tiden.


1. Beskriv konkret, hvordan stressoren er.

 

2. Beskriv din røde tilstand:
kognitivt, emotionelt, fysisk og din sociale reaktion.

 

3. Beskriv den eller de aspekter, der gør, at du har det dårligt med netop denne stressor.

 

4. Hvad kunne du tænke dig at ændre ved situationen.

 

5. Beskriv de færdigheder og ressourcer, der skal til for at tackle situationen.
a) kognitive (indsigt, problemløsning, humor)
b) emotionelle (tag det roligt, empati, selvtillid)
c) fysiske forhold (styrke, energi, være aktiv)
d) aktuelle livsstil ang. arbejde, fritid og helbred
e) social støtte

 

6. Lav en handlingsplan. Beskriv hvert trin på vejen til at løse problemet og reducere dit stressniveau.

 

7. Beskriv det eller de resultater du gerne vil opnå (evt. det bedste resultat og et acceptabelt resultat).

 

8. Sæt planen i gang. Forsøg dig frem, hvordan den fungerer bedst, og hvis der er problemer, så arbejd med problemløsning.

 

Tilbage