StressOgEros:

Forside · StressLogosEros modellen · Brug af modellen

Kognition · Emotion · Kropstilstand · Interaktion med omgivelserne

Stress tilstand · LogosStress tilstand · LogosEros tilstand · Eros tilstand

Kønsforskelle · Ordliste · Ordsprog og talemåder

Om StressOgEros · Links & litteratur · Debat · Sitemap

 
 

Vejledning om psykisk arbejdsmiljø

Det kan du selv gøre

Selv om stress på arbejdspladsen er et fælles problem, er der heldigvis også noget du selv kan gøre for at forebygge stress – og mindske stressen, hvis den alligevel opstår.

Planlæg din arbejdsdag
Planlægning kan være med til at gøre din arbejdsdag mindre stresset og mere overskuelig. Her er nogle muligheder, du kan overveje:
Start dagen med at få overblik. Gør dig klart, hvad du skal nå og i hvilken rækkefølge. Vær realistisk, så du ikke altid føler, at du er bagud.
Få arbejdsdagen afrundet. Brug 10-15 minutter på at runde dagen af. Gør op, hvad du har nået og hvilke hængepartier du har. Hvad betyder det for arbejdsdagen i morgen?
Vær opmærksom på tidsrøverne. Få overblik over, hvilke ting, der røver din tid. Så er det nemmere at prioritere og måske skære nogle af dem væk.
Bliv bedre til at sige nej. Lad ikke din tidsplan blive ødelagt af, at andre har travlt.
Gør tingene som du har planlagt. Lad være med at udskyde opgaverne til i morgen.
Gør én ting ad gangen. Så kan du koncentrere dig om opgaven.
Hold pauser. Det er ikke spild af tid. De lader dig op, så du i det lange løb når mere.
Pas på din krop. Sidder du meget ned, så lav nogle øvelser i løbet af dagen.

Få overblik over tidsrøverne
Tidsrøvere er ting, som forstyrrer dit arbejde. De er gode at få overblik over, fordi du så bedre kan tage stilling til, hvad du skal stille op med dem. Er de nødvendige? Kan de undgås?
Her er nogle oplagte muligheder:
• Du har mange overflødige telefonsamtaler.
• Du bruger meget tid på hyggesnak med kolleger.
• Kunder eller klienter er svære at få til at gå igen.
• Du bliver hele tiden afbrudt af telefonen eller kolleger.
• Du bruger meget tid på at skaffe informationer.
• Du bliver tit afbrudt af hasteopgaver.
• Der er tit problemer med jeres it-system.
• Nogle af dine arbejdsopgaver er i virkeligheden overflødige.
• Folk kommer for sent til aftaler og møder.
• Du bruger tid på at sætte dig ind i ting, som i virkeligheden ikke er nødvendige for dit arbejde.

Meld klart ud
• Sig klart hvad du ønsker.
• Sig hvad problemet er.
• Bed om hjælp, hvis du har brug for det.
• Vær åben og diskuter dine problemer med kolleger.

Kilde:
www.psykisk.bar-foka.dk

Tilbage